X
تبلیغات
دین و زندگی پیش دانشگاهی - نمونه سوالات متن در دین و زندگی دوره معارف اسلامی1) پیش دانشگاهی - درس 1 تا درس6

باسمه تعالي

نمونه‌ي سؤالات درس اول كتاب دين و زندگي دوره‌ي پيش‌دانشگاهي

دبيرستان غير انتفاعي دانشگاه

1- چگونه مي‌توان به حقيقت وجودي اشياء پي برد؟

2- آيه‌ي « أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ » خطاب به چه كساني است؟

3- پيام آيه‌ي « أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ » چيست؟

4- پيام آيه‌ي « وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» چيست؟

5- پيام آيه‌ي « إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ» چيست؟

6- پيام آيه‌ي « وَمَا ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ » چيست؟

7- پيام آيه‌ي « اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ » چيست؟

8- معني حق و حقيقت چيست؟ توضيح دهيد.

9- كدام جمله صحيح است:

     الف ذات خدا مساوي با موجود بودن است     نيست

     ب ذات ما و اشياء و موجودات جهان مساوي با موجود بودن است     نيست

     ج- ذاتي كه مساوي با موجود بودن باشد نيازمند است     نيست

     د- ذاتي كه مساوي با موجود بودن باشد پديده است     نيست

     هـ- ذاتي كه مساوي با موجود بودن باشد قائم به ذات است     نيست

10- به طور خلاصه استدلال كنيد كه جهان، در هستي خود به خدا نيازمند است.

11- نيازمندي وجودي مخلوقات به خداوند، شامل چند مرحله است؟ نام ببريد.

12- جمله‌هاي صحيح را تعيين كنيد:  ص    غ

     رابطه‌ي خدا با مخلوقات شبيه رابطه‌ي :  

     الف- دهنده‌ي يك شئ به ديگري است.   ص    غ

     ب- دهنده‌ي ليوان آب به دوست است.  ص    غ

     ج- منبع نور و نور است.   ص    غ

13- رابطه خدا با چهان را با رابطه ساعت و ساعت‌ساز مقايسه كنيد و شباعت‌ها و تفاوت‌هاي آن را بنويسيد.

14- چرا در قرآن كريم، خداوند«غني» خوانده شده است و انسان‌ها و ساير مخلوقات «فقير»؟

15- انسان‌ها در چه صورتي فقر و نيازمندي خود به خدا را بهتر درك مي‌كنند؟

16- اگر انسان‌ها فقر و نيازمندي خود را به خدا بهتر درك كنند . . . . شان در پيشگاه خداوند قوي‌تر و بيشتر مي‌شود.

17- يك چيز در چه صورتي به ديگري نيازمند است؟

18- يك چيز در چه صورتي پديده خوانده مي‌شود؟   

19- چرا ديدن خدا از وراي پرده‌ي ظاهر براي جوانان امكان‌پذيرتر است؟

20- اين سخن امام علي(ع) را تكميل كنيد: «سپاس خداي را كه با ......... براي آفريدگان تجلي كرد.»

 

 

 

 

نمونه‌ي سؤالات درس دوم كتاب دين و زندگي دوره‌ي پيش‌دانشگاهي

 

1- معناي توحيد چيست؟

2- مراتب توحيد را نام ببريد.

3- هر يك از جملات زير بيانگر كدام قسم توحيد و يا شرك است؟

 

خداوند از هيچ جهتي به هيچ موجودي نيازمند نيست.

 

تنها مبدأ و خالق جهان خداست.

 

جهان نه از اصل‌هاي متعددپديد آمده و نه به اصل‌هاي متعدد باز مي‌گردد.

 

دو يا چند خداي مستقل وجود دارند كه هر كدام خالق بخشي از جهان هستند.

 

دو يا چند خداي مستقل وجود دارند كه به طور دسته‌جمعي اين جهان را آفريده‌اند.

 

اعتقاد به خداي نور و خداي ظلمت.

 

اعتقاد به خداي باران، خداي زمين، خداي باد و . . . 

 

خداوند براي اداره‌ي جهان نياز به هيچ‌يك از مخلوقات ندارد.

 

هيچ مخلوقي در كارهاي خويش بي‌نياز و مستقل از خدا نمي‌تواند عمل كند.

 

هيچ جنبش و نيرويي نيست مگر به عنايت خداوند بلند مرتبه و بزرگ.

 

با ياري خداوند و نيروي او برمي‌خيزم و مي‌نشينم.

 

نيرو و توان ما در انجام كارها از خداست.

 

مخلوقات در كارهاي خود مستقل از خدا عمل مي‌كنند.

 

خداوند برخي از كارهاي خود را به ديگران واگذار كرده است.

 

آب و دارو در رفع تشنگي و در شفابخشي، مستقل از خداوند تأثير مي‌گذارند.

 

هرگونه تصرف در جهان، شايسته‌ي خداست.

 

خداوند تدبير و پرورش همه‌ي مخلوقات را به عهده دارد.

 

خداوند مخلوقات جهان را به سوي مقصدي كه براي آنها معين فرموده هدايت مي‌كند.

 

انسان‌ها مستقل از خداوند مي‌توانند امور را تدبير كنند.

4- توحيد ذاتي را توضيح دهيد.

5- توحيد افعالي را توضيح دهيد.

6- توحيد در مالكيت را توضيح دهيد.

7- توحيد در ولايت را توضيح دهيد.

8- توحيد در ربوبيت را توضيح دهيد.

3- توحيد صفاتي را توضيح دهيد.

10- اگر چند خالق براي جهان تصور كنيم، هركدام از آنها را   . . . . .  و  . . . . . فرض كرده‌ايم. 

11- اگر چند خالق براي جهان تصور كنيم، هركدام از آنها را محدود و ناقص فرض كرده‌ايم. چرا؟

12- چرا هيچ مخلوقي در كارهاي خويش بي‌نياز و مستقل از خدا نمي‌تواند عمل كند؟

13- با يك استدلال بيان كنيد كه خداوند در كارهاي خود از ديگران بي‌نياز است.

14- استفاده از عبارت‌هايي مانند «ان شاء الله» و «اگر خدا كمك كند» در فرهنگ ديني ما به چه معناست؟   

15- اگر مالكيت از آن خداست، آيا مالكيتي كه انسان‌ها دارند و خود را صاحب دسترنج خود مي‌دانند، با مالكيت خداوند در تضاد نيست؟

16- اگر خداوند ولي و سرپرست همه‌ي مخلوقات است، ولايت ديگران (مانند ولايت پيامبر) چگونه است؟

17- چرا يك باغبان، كشت و فعاليت خود را گاهي به خود نسبت مي‌دهد و گاهي به خداوند؟

18- از ديدگاه امام علي(ع) عالي‌ترين مرتبه‌ي توحيد كدام است؟

19- هر يك از آيات زير بيانگر چه كدام مرتبه‌ي توحيد پيام آيه را بنويسيد است؟

 

 

آيه

توحيد يا شرك

 

پيام آيه

 

وَإِلَى اللّهِ تُرْجَعُ الأُمُورُ

 

 

 

... مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ

 

 

 

أَفَرَأَيْتُمُ النَّارَ الَّتِي تُورُونَ

أَأَنتُمْ أَنشَأْتُمْ شَجَرَتَهَا أَمْ نَحْنُ الْمُنشِؤُونَ

 

 

 

أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ

أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ

 

 

 

قُلِ اللّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ

 

 

 

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ

 

 

 

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ

 

 

 

نَحْنُ جَعَلْنَاهَا تَذْكِرَةً وَمَتَاعًا لِّلْمُقْوِينَ

 

 

 

وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ

 

 

 

وَلَايُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَدًا

 

 

 

وَلِلّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ

وَمَا فِي الأَرْضِ

 

 

 

وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ

 

 

 

وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ

 

 

 

نمونه‌ي سؤالات درس سوم كتاب دين و زندگي دوره‌ي پيش‌دانشگاهي

1- اطاعت از غير خدا در چه صورتي نابجا و غلط است؟

2- چرا اطاعت از پيامبر و جانشينانش عليهم السلام لازمه ي توحيد عملي است؟

3- منظور از توحيد عملي چيست؟

4- آيه‌ي شريفه‌ي « إِنَّ اللّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَـذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ » را ترجمه كرده و بگوييد كه چگونه بيانگر ارتباط توحيد  افعالي و توحيد عملي است؟

5- نام ديگر توحيد عملي چيست؟ ابعاد توحيد عملي را نام ببريد.

6- توحيد عملي چه تأثيري در فرد دارد؟

7- مراتب شرك عملي را توضيح دهيد.

8- شرك جلي و شرك جلي را توضيح دهيد.

9- بين انسان موحد و انسان مشرك چه تفاوتي در شخصيت دارند؟

10- توحيد عملي چه تأثيري در جامعه دارد؟

11- معني بعد اجتماعي در توحيد عملي چيست؟

12- چگونه بعد اجتماعي توحيد عملي تحقق مي‌يابد؟

13- ميان بعد فردي و بعد اجتماعي توحيد عملي چه تشابه و تناسبي وجود دارد؟

14- جامعه‌ي توحيدي چه خصوصياتي دارد؟

15-  جامعه‌ي غيرتوحيدي چه خصوصياتي دارد؟

16- منظور از شرك اجتماعي چيست؟

17- چه تفاوتي ميان اقسام سه‌گانه‌ي توحيد با توحيد در عبادت وجود دارد؟

18- كدام كلمه مهم‌ترين شعار اسلام و جامع همه‌ي ابعاد توحيد است؟

19- در نظرداشتن و توجه به كلمه‌ي «لااله‌الاالله» موجب . . . . . . . .  مي‌شود.

20- چرا پيشوايان ما توصيه كرده‌اند كه در طول روز كلمه‌ي «لااله‌الاالله» را تكرار كنيم؟

21- كدام عبارت دربردارنده‌ي توحيد نظري و توحيد عملي است؟

22- خداوند كلمه‌ي «لااله‌الاالله» را  . . . . . . . . . . ناميده است.

23- چه عواملي باعث شده كه زندگي انسان عصر جديد با زندگي توحيدي هم‌خواني ندارد؟ به طور خلاصه توضيح دهيد.

24- چه چيز باعث شده كه انسان‌هاي امروزي، در عين پذيرش توحيد، همواره از خدا غافل‌اند؟

25- توحيد نظري در چه زماني مي‌تواند ثمره و ميوه‌ي خود را بدهد؟

26- بت‌پرستي جهان گذشته را با بت‌پرستي جهان متمدن مقايسه كنيد.

27- ريشه‌ي بت‌پرستي و شرك جديد چيست؟

28- در مسير شناخت بت‌پرستي و شرك جديد، توجه به كدام نكته اهميت دارد؟

29- نمونه‌هايي از بت‌هاي دروني و بيروني عصر حاضر را نام ببريد.

 

نمونه‌ي سؤالات درس چهارم كتاب دين و زندگي دوره‌ي پيش‌دانشگاهي

1- انسان همواره بر سر دوراهي ......... و ......... قرار دارد.

2- آيه‌ي شريفه‌ي «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ » خطاب به چه كساني است؟

3- اخلاص در بندگي به چه معنايي است؟

4- هر عمل از چند جزء تشكيل شده؟

5- منظور از حسن فاعلي و حسن فعلي چيست؟ با مثال توضيح دهيد.

6- حسن فاعلي چه نسبتي با حسن فعلي دارد؟

7- ميوه‌ها و ثمره‌هاي اوليه‌ي درخت توحيد چيست؟

8- بالاترين ميوه‌ي اخلاص در بندگي چيست؟

9- براي رسيدن به حقيقت بندگي و اخلاص چه برنامه‌هايي وجود دارد؟

10- يكي از برنامه‌هاي رسيدن به بندگي و اخلاص «تقويت روحيه‌ي حق‌پذيري» است آن را توضيح دهيد.

11- يكي از برنامه‌هاي رسيدن به بندگي و اخلاص «افزايش معرفت به خداوند» است آن را توضيح دهيد.

12- يكي از برنامه‌هاي رسيدن به بندگي و اخلاص «راز و نياز به خداوند و كمك خواستن از او» است آن را توضيح دهيد.

13- يكي از برنامه‌هاي رسيدن به بندگي و اخلاص «ياد معاد و روز حساب» است آن را توضيح دهيد.

14- يكي از برنامه‌هاي رسيدن به بندگي و اخلاص «اهتمام به عمل صالح» است آن را توضيح دهيد.

15- اولين قدم براي ورود به بندگي و اخلاص چيست؟

16- كسي كه در مقابل حق تسليم و خاضع است چه خصوصياتي دارد؟

17- خصوصيت كسي كه راه ورود حق را بر خود بسته چيست؟

18- خداوند خطاب به كدام پيامبر فرمود «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي»؟

19- چه كساني در روز قيامت مي‌گويند« لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ»

20- قرآن كريم غالبا ايمان را قرين چه چيز معرفي نموده است؟

21- چرا قرآن كريم ايمان را قرين عمل صالح معرفي نموده است؟

22- عمل صالح چه تأثيري بر انسان مي‌گذارد؟

23- آيه‌ي شريفه‌ي «لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ» بيانگر كدام‌يك از برنامه‌هاي رسيدن به بندگي و اخلاص است؟

24- آيه‌ي شريفه‌ي «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي» بيانگر كدام‌يك از برنامه‌هاي رسيدن به بندگي و اخلاص است؟

25- آيه‌ي شريفه‌ي «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» بيانگر كدام‌يك از برنامه‌هاي رسيدن به بندگي و اخلاص است؟

نمونه‌ي سؤالات درس پنجم كتاب دين و زندگي دوره‌ي پيش‌دانشگاهي

1- از چه چيزي به عنوان «انقلاب عليه خود» ياد مي شود؟

2- تفاوت انسان با موچودات ديگر در توانايي ايستادن در برابرموانع خارجي چيست؟

3- خداوند خلقت انسان را با چه گرايشهايي سرشته است؟

4- انسان چگونه در مقابل خدا ناسپاسي مي كند؟

5- عامل خاموش شدن چراغ عقل و فطرت در انسان چيست؟

6- راه بيزاري از گناه چيست؟

7- آيا شدت تخريبي گناه در انسان يكسان است؟توضيح دهيد.

8- حقيقت توبه چيست؟ توضيح دهيد.

9- معناي توبه براي انسان چيست؟

10- معناي توبه براي خدا چيست؟

11- چرا گناه ظلم ناميده شده است؟

12- بين گناه تا غفران و بخشايش چه مراحلي بايد طي شود؟

13- اگر غران صورت نگيرد، چه اتفاقي مي افتد؟

14- منظور از «پيرايش» يا «تخليه» چيست؟

15- توبه . . . را پاك مي كند و . . . را مي شويد.

16- مراحل توبه را با توجه به سخن امام علي (ع) نام ببريد.

17- اولين مرحله ي تويه چيست؟

18- اولين مرحله ي توبه «پشيماني از گذشته» است آن را توضيح دهيد.

19- كدام مرحله از توبه است كه معمولا با استغفار همراه است؟

20- شعر «توبه بر لب سبحه بر كف دل پر از شوق گناه . . . . . » بيانگر كدام مرحله ي توبه است؟

21- دومين مرحله ي توبه «تصميم بر عدم بازگشت به گناه» است آن ار توضيح دهيد.

22- اظهار ندامت و استغفار در چه صورت پذيرفته نيست؟

23- در هنگام توبه جبران چه حقوقي بر انسان لازم است؟

24 آيا جبران حقوق مردم تنها در مسائل مادي مربوط به آن هاست؟ با ذكر مثال توضيح دهيد.

25- يكي از مراحل توبه «جبران حقوق الهي » است آن را توضيح دهيد.

26- مهمترين حق خداوند بر انسان چيست؟

27-منظور از توبه ي اجتماعي چيست؟چند نونه از بيماري ها و انحرافات اجتماعي ار نام ببريد.

28- راه اصلاح و معالجه ي جامعه از بيماري هاي اجتماعي چيست؟

29- قرآن كريم سرگذشت قوم حضرت يونس (ع) را در رابطه با توبه چگونه بيان مي‌كند؟

 

نمونه‌ي سؤالات درس ششم كتاب دين و زندگي دوره‌ي پيش‌دانشگاهي

- چه تفاوت اساسي ميان كارهاي انسان و كارهاي ديگر مخلوقات وجود دارد؟

- نشانه‌هاي اختيار را نام ببريد.

- يكي از نشانه‌هاي اختيار «تفكر و تأمّل» است آن را توضيح دهيد.

- يكي از نشانه‌هاي اختيار «خرسندي پس از كار» است آن را توضيح دهيد.

- يكي از نشانه‌هاي اختيار «احساس پشيماني» است آن را توضيح دهيد.

- يكي از نشانه‌هاي اختيار «مسئوليت‌پذيري و نظام پاداش و جزا» است آن را توضيح دهيد.

- اينكه «تصميم مي‌گيرد» بيانگر كدام‌يك از نشانه‌هاي اختيار است؟

- اينكه «انسان دچار ترديد مي‌شود» بيانگر كدام‌يك از نشانه‌هاي اختيار است؟

 - وجود «عهدها و پيمان‌نامه‌ها» بيانگر كدام‌يك از نشانه‌هاي اختيار است؟

- اينكه «» بيانگر كدام‌يك از نشانه‌هاي اختيار است؟

+ نوشته شده در  یکشنبه یازدهم مهر 1389ساعت 20:57  توسط علی اصغر ناصری  |